Ennuste Antero Vartian apteekkialoitteen kohtalosta

Kirjoitin elokuussa blogin jossa vaadin parempaa jäsentelyä apteekkien vapauttamisesta käytävään keskusteluun. Vihreiden kansanedustaja Antero Vartia on nyt tehnyt lakialoitteen joka ehdottaa apteekkien määräsäätelystä luopumista mutta jättää alan rakenteet suurilta osin muutoin ennalleen. Ehdotus on hyvin paljon linjassa sen kanssa mitä itse ehdotin aikaisemman blogini kommentointiosassa eikä se itse asiassa ole kovinkaan radikaali. Ennustan sille menestystä. 

 

Mitä ehdotetaan muutettavaksi ja mitä ei?

1 Apteekkitoiminnan luvallisuus

Apteekkitoimintaa saa harjoittaa vain Fimean myöntämän apteekkiluvan turvin. Lakiehdotus ei johtaisi tältä osin muutoksiin nykykäytäntöön.

 

2 Apteekkien yksinoikeus lääkkeiden vähittäismyyntiin

Yleisesti käytetty termi “apteekkimonopoli” viittaa useimmin apteekkien yksinoikeuteen harjoittaa lääkkeiden vähittäiskauppaa. Lakiehdotus ei johtaisi tältä osin muutoksiin nykykäytäntöön.

 

3 Apteekkien yhtiömuoto

Nykyisin apteekit ovat henkilöyhtiöitä joissa kaikki omaisuus, varasto ja velat ovat apteekkarin henkilökohtaisessa omistuksessa ja vastuulla. Osakeyhtiö tai muu juridinen henkilö ei voisi saada apteekkilupaa. Lakiehdotus ei johtaisi tältä osin muutoksiin nykykäytäntöön.

 

4 Apteekkien omistuspohja

Osakeyhtiömuotoisten apteekkien omistuspohja voitaisiin avata kaikille tai esimerkiksi vain lääketukkukaupoille, kaupan keskusliikkeille tai pääomasijoitusrahastoille. Mutta koska lakialoite ei muuttaisi yhtiömuotoa, ei se johtaisi tältä osin muutoksiin nykykäytäntöön.

 

5 Apteekkien lukumäärän ja sijaintien säätely

Määräsäätelyn poistaminen on ensimmäinen lakialoitteen ehdottamista tärkeistä muutoksista. Ehdotuksen mukaan apteekkilupa pitäisi myöntää proviisorille joka täyttää laissa jo nykyisin olevat vaatimukset, ilman viranomaisen tarveharkintaa uudelle apteekille. 

Päällisin puolin lakiehdotus on hyvin odotetun kaltainen. Mutta on huomattava, että aloitteessa ei rajata mitenkään yksittäisen proviisorin omistamien apteekkitoimipisteiden määrää. Tämä johtaa, hieman yllättäen, apteekkiketjujen sallimiseen mutta vain nykyisellä omistuspohjalla. Toisin sanoen lakiehdotus saattaisi johtaa yksittäisen proviisorin nousuun varsin laajan apteekkiketjun omistajaksi nykyisellä yhtiömuodolla. Tätä osaa kohtaan on helppo ennustaa tulevan jonkin verran kritiikkiä.

 

6 Lääketaksan sitovuus ja alennukset

Lääketaksan sitovuudesta luopuminen on toinen aloitteen ehdottamista muutoksista. Nykyisin valtioneuvoston määräämä läääketaksa määrää tarkkaan sen, kuinka paljon vähittäisportaassa laitetaan katetta tukkuhintojen päälle. Lakialoite muuttaisi lääketaksan hinnan enimmäishinnaksi jonka alapuolelle yrittäjä saa mennä. 

 

7 Apteekkimaksu 

Apteekkimaksulla tasataan eri kokoisten apteekkien kannattavuutta. Lakiehdotus ei johtaisi tältä osin muutoksiin nykykäytäntöön.

 

8 Lääkkeiden tukkuhintojen säätely

Lääketaksan lisäksi lääkkeiden hintoja säädellään tukkutasolla. Lääkettä valmistava lääketehdas anoo lääkkeiden hintalautakunnalta (Hila) “kohtuullista tukkuhintaa” jonka perusteella lääketaksajärjestelmä sitten laskee vähittäishinnan jonka Kela puolestaan korvaa.

Lakiehdotus ei johtaisi tältä osin muutoksiin nykykäytäntöön.

 

9 Lääketukkukaupan yksikanavajärjestelmä

Lakiehdotus ei johtaisi tältä osin muutoksiin nykykäytäntöön.

 

10. Muut parametrit

Muita aiemman jäsentelyn ulkopuolisia ehdotuksia lakialoitteessa ei ole. 

 

Mitä on odotettavissa?

Ennustaminen on vaikeaa. Mutta ehdotuksen yllättävin seuraus olisi laajojen proviisoriomisteisteen ketjujen syntyminen. Tätä en usko alan pystyvän sulattamaan, joten uskoisin lakivalmistelussa tulevan eteen proviisorikohtaisen määräsäätelyn pysyvän voimassa. Toisin sanoen, yksittäinen proviisori voisi omistaa esim. enintään neljä apteekkia. Tällä vältettäsiin "apteekkipamppujen" tai "kummisetien" syntyminen. 

Lisäksi huomioitavaa on, että aloite ei mitenkään sallisi lääketukkujen tai ulkomaisten ketjujen pääsyä suomalaiseen apteekkikauppaan. Tämä on poliittisesti hyvin fiksu veto ja tulee varmasti helpottamaan nimien keruuta aloitteen taakse. 

Tästä johtuen uskoisin tämän aloitteen johtavan lakimuutokseen ja jäävän historiaan yhtenä menestyneimmistä ensimmäisen kauden oppositiokansanedustajan tekemistä aloitteista. 

teroweckroth
Helsinki

Tero Weckroth on helsinkiläinen yrittäjä ja bisnesenkeli joka auttaa suomalaisia rahoitusalan ja terveydenhuoltoalan yrityksiä kasvussa ja kansainvälistymisessä.
Ennen paluutaan Suomeen hän työskenteli lääketeollisuudessa ja investointipankeissa Helsingissä, Lontoossa ja Zürichissä. Koulutukseltaan Tero on proviisori ja MBA.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu