Tero Weckroth

Ennuste Antero Vartian apteekkialoitteen kohtalosta

Kirjoitin elokuussa blogin jossa vaadin parempaa jäsentelyä apteekkien vapauttamisesta käytävään keskusteluun. Vihreiden kansanedustaja Antero Vartia on nyt tehnyt lakialoitteen joka ehdottaa apteekkien määräsäätelystä luopumista mutta jättää alan rakenteet suurilta osin muutoin ennalleen. Ehdotus on hyvin paljon linjassa sen kanssa mitä itse ehdotin aikaisemman blogini kommentointiosassa eikä se itse asiassa ole kovinkaan radikaali. Ennustan sille menestystä. 

 

Mitä ehdotetaan muutettavaksi ja mitä ei?

1 Apteekkitoiminnan luvallisuus

Apteekkitoimintaa saa harjoittaa vain Fimean myöntämän apteekkiluvan turvin. Lakiehdotus ei johtaisi tältä osin muutoksiin nykykäytäntöön.

 

2 Apteekkien yksinoikeus lääkkeiden vähittäismyyntiin

Yleisesti käytetty termi “apteekkimonopoli” viittaa useimmin apteekkien yksinoikeuteen harjoittaa lääkkeiden vähittäiskauppaa. Lakiehdotus ei johtaisi tältä osin muutoksiin nykykäytäntöön.

 

3 Apteekkien yhtiömuoto

Nykyisin apteekit ovat henkilöyhtiöitä joissa kaikki omaisuus, varasto ja velat ovat apteekkarin henkilökohtaisessa omistuksessa ja vastuulla. Osakeyhtiö tai muu juridinen henkilö ei voisi saada apteekkilupaa. Lakiehdotus ei johtaisi tältä osin muutoksiin nykykäytäntöön.

 

4 Apteekkien omistuspohja

Osakeyhtiömuotoisten apteekkien omistuspohja voitaisiin avata kaikille tai esimerkiksi vain lääketukkukaupoille, kaupan keskusliikkeille tai pääomasijoitusrahastoille. Mutta koska lakialoite ei muuttaisi yhtiömuotoa, ei se johtaisi tältä osin muutoksiin nykykäytäntöön.

 

5 Apteekkien lukumäärän ja sijaintien säätely

Määräsäätelyn poistaminen on ensimmäinen lakialoitteen ehdottamista tärkeistä muutoksista. Ehdotuksen mukaan apteekkilupa pitäisi myöntää proviisorille joka täyttää laissa jo nykyisin olevat vaatimukset, ilman viranomaisen tarveharkintaa uudelle apteekille. 

Päällisin puolin lakiehdotus on hyvin odotetun kaltainen. Mutta on huomattava, että aloitteessa ei rajata mitenkään yksittäisen proviisorin omistamien apteekkitoimipisteiden määrää. Tämä johtaa, hieman yllättäen, apteekkiketjujen sallimiseen mutta vain nykyisellä omistuspohjalla. Toisin sanoen lakiehdotus saattaisi johtaa yksittäisen proviisorin nousuun varsin laajan apteekkiketjun omistajaksi nykyisellä yhtiömuodolla. Tätä osaa kohtaan on helppo ennustaa tulevan jonkin verran kritiikkiä.

 

6 Lääketaksan sitovuus ja alennukset

Lääketaksan sitovuudesta luopuminen on toinen aloitteen ehdottamista muutoksista. Nykyisin valtioneuvoston määräämä läääketaksa määrää tarkkaan sen, kuinka paljon vähittäisportaassa laitetaan katetta tukkuhintojen päälle. Lakialoite muuttaisi lääketaksan hinnan enimmäishinnaksi jonka alapuolelle yrittäjä saa mennä. 

 

7 Apteekkimaksu 

Apteekkimaksulla tasataan eri kokoisten apteekkien kannattavuutta. Lakiehdotus ei johtaisi tältä osin muutoksiin nykykäytäntöön.

 

8 Lääkkeiden tukkuhintojen säätely

Lääketaksan lisäksi lääkkeiden hintoja säädellään tukkutasolla. Lääkettä valmistava lääketehdas anoo lääkkeiden hintalautakunnalta (Hila) “kohtuullista tukkuhintaa” jonka perusteella lääketaksajärjestelmä sitten laskee vähittäishinnan jonka Kela puolestaan korvaa.

Lakiehdotus ei johtaisi tältä osin muutoksiin nykykäytäntöön.

 

9 Lääketukkukaupan yksikanavajärjestelmä

Lakiehdotus ei johtaisi tältä osin muutoksiin nykykäytäntöön.

 

10. Muut parametrit

Muita aiemman jäsentelyn ulkopuolisia ehdotuksia lakialoitteessa ei ole. 

 

Mitä on odotettavissa?

Ennustaminen on vaikeaa. Mutta ehdotuksen yllättävin seuraus olisi laajojen proviisoriomisteisteen ketjujen syntyminen. Tätä en usko alan pystyvän sulattamaan, joten uskoisin lakivalmistelussa tulevan eteen proviisorikohtaisen määräsäätelyn pysyvän voimassa. Toisin sanoen, yksittäinen proviisori voisi omistaa esim. enintään neljä apteekkia. Tällä vältettäsiin "apteekkipamppujen" tai "kummisetien" syntyminen. 

Lisäksi huomioitavaa on, että aloite ei mitenkään sallisi lääketukkujen tai ulkomaisten ketjujen pääsyä suomalaiseen apteekkikauppaan. Tämä on poliittisesti hyvin fiksu veto ja tulee varmasti helpottamaan nimien keruuta aloitteen taakse. 

Tästä johtuen uskoisin tämän aloitteen johtavan lakimuutokseen ja jäävän historiaan yhtenä menestyneimmistä ensimmäisen kauden oppositiokansanedustajan tekemistä aloitteista. 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (8 kommenttia)

Käyttäjän markkuhuusko kuva
Markku Huusko

Muutoksia lääkekaupan sääntelyyn lienee tulossa. Uusi Suomi kertoi eilen, että hallituspuolueista kokoomuksen ja keskustan lisäksi myös perussuomalaiset pohtivat sääntelyn purkamista:

Perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Sampo Terho kertoo Uudelle Suomelle, että myös perussuomalaisissa pohditaan kantaa apteekkien sääntelyyn.

–Meillä on vakituinen terveyden- ja hyvinvoinnin työryhmä, jolle on annettu tehtäväksi valmistella apteekkialaan liittyviä kantoja eduskuntaryhmän käsiteltäväksi. Sisällöstä en voi sanoa tässä vaiheessa muuta, kuin että olemme tietysti ennakkoluulottomasti valmiit keskusteluun tämänkin alan uudistuksista, Terho kertoi Uudelle Suomelle tekstiviestitse.

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/206915-apteekkias...

Käyttäjän mikamustonen kuva
Mika Mustonen

Jos ei noin vaatimaton ehdotus menisi läpi Suomen eduskunnassa, niin siinäpä jälleen hieno osoitus tämän pienen maan muutoskyvystä globaalissa maailmassa.

Toinen asia on tuo viranomaisen määräämä enimmäishinta - kuulostaa hyvältä, mutta aiheuttaa suhteettoman kalliin viranomaisbyrokratian ja asian valvontaan. Nykyään tieto kyllä liikkuu, jolloin viranomainen voi jälkikäteen puuttua kohtuuttomuuksiin, jos niitä esiintyy.

Käyttäjän RalfKarlsson kuva
Ralf Karlsson

Kun apteekkarit haluavat pitää monopoliasemansa voisi olla aiheellista ehdottaa että sitten keskittyvät ainoastaan lääkkeiden myyntiin eikä lupa salli perusta suuria kosmetiikkaosastoja apteekkeihinsa. Kosmetiikan myynti ei ole luvanvaraista ja kilpailee tavaratalojen ja erikoistuneiden kosmetiikkakauppojen kanssa.

Käyttäjän petteripietikainen kuva
Petteri Pietikäinen

Tuo kosmetiikan myynti apteekissa saattaa kuullostaa hieman ongelmalliselta, mutta itse olen ajatellut, ettei apteekin pidä olla mikään kosmetiikan "hypermarket", mutta apteekissa voitaisiin kuitenkin myydä vähemmän allergisoivia kosmetiikkatuotteita.

Apteekki siis ottaisi huomioon herkän ihon ja kehon vaatimukset. Siis terveydenhuolto edellä tässäkin.

Käyttäjän MarkoMSalo kuva
Marko Salo

Jos me tuuppaamme enemmän apteekkeja markkinoille mutta meillä ei ole nk. vipuvartta mikä vääntää sen hinnan alemmaksi niin miten saamme apteekit kilpailemaan hinnalla? Asiaa myös sotkee korvausjärjestelmä joka ei välttämättä tue asiakasta valitsemaan halvinta ostospaikkaa. Tämän seurauksena veikkaisin että apteekit alkaisivat ennemmin tappelemaan sijainnilla kuin hinnalla. Helpoin tapa olisi siirtää enemmän kuluttajan maksettavaksi jolloin hänelle tulisi intressi miettiä mistä lääkkeensä ostaa. 100 % korvaus kun ei kauheasti motivoi menemään kauempaan apteekkiin.

Kilpailuun muutenkin kuuluu tappion mahdollisuus ja jos tuo apteekkimaksu pysyy käytössä niin joudummeko tilanteeseen että kilpailijoista asiansa paremmin hoitanut taho joutuu pitämään hengissä kilpailijaansa? Tämä vaikuttaisi näihin paljon puhuttuihin syrjäkyliin ja siihen olisiko siellä kannattavaa pitää apteekkia.
Syrjäkylien apteekki tilanteeseen saataisiin silloin pari eri ratkaisu mallia.

1. Sote piiri alkaisi hoitamaan lääkejakelua pienillä paikkakunnilla.
2. Valtion tuet (tuntuisi jotenkin uudelta maataloustuelta)

Samalla pitäisi myös hyväksyä se että kilpaillulla alalla yrittäjäriski suurenee ja apteekkeja tulee myös kaatumaan.

Lupajärjestelmä sinällään voitaisiin muuttaa toisenlaiseksi aika helpolla tekemällä yhdestä proviisorista luvan haltija apteekissa eikä sidottaisi sitä enään yhtiömuotoon. Vakuutuksilla hoidettaisiin korvausvastuu. Tämän toteutumisen suurin vaikutus taitaisi olla apteekkarien katoaminen verokalenterien huippupaikoilta ja verokertymän tippuminen.

Mikä olisi yliopistojen omistamien apteekkien kohtelu tulevaisuudessa? Vaikuttaisi myöskin tuohon proviisorien useamman apteekin omistamiseen.Käytännössä joutuisimme sallimaan useamman apteekin omistamisen tai paloittelemaan YA:n.

Tukkujen yksikanava järjestelmästä jouduttaisiin luopumaan jos mahdollista. Muuten isojen ostojen saamat kustannussäästöt jäisivät olemattomiksi. Sallitaisiinko lääkkeiden ostot suoraan vaikkapa Saksalaiselta tukkurilta jos sieltä saisi halvemmalla?
Kilpailuilla kuluttaja markkinoilla kun säästöt on saatu useimmiten sillä että katutason toimija on pystynyt kilpailuttamaan tukkuporrasta.

Yksi mielenkiintoisuus on muuten se että kun apteekki ala vapautuisi niin apteekit siirtyisivät samalla perittäviksi. Jälikipolvenhan ei tarvitse muuta kuin olla proviisori niin hän voi jatkaa bisnestä.

Käyttäjän atsoeerikainen kuva
Atso Eerikäinen

Täällä Japanissa joka supermarketissa on apteekki, josta saa yleisimmät lääkkeet, kuten asperiinit, buranat, jne. alentamattomalla (normaalilla) hinnalla. Kilpailu on kova, ja alennukset tuntuvia.

Klinikoitten ja sairaaloitten yhteydessä on apteekit, joista saa vain reseptilääkkeet, joissa omavastuu on 20-30 % (yli 70-vuotiailla 20 %). Niissä ei ole kilpailua.

Jokaisessa apteekissa on vastuullisena koulutuksen saanut apteekkari ja muutamia työpaikkakoulutettuja apulaisia.

Käyttäjän teroweckroth kuva
Tero Weckroth

Onko Antero Vartia Apteekkariliiton paras ystävä?

Tänään Oriola-KD ja Kesko ilmoittivat aikeistaan perustaa uusi jopa sadan kivijalkakaupan sekä valtakunnallisen verkkokaupan yhteisyritys. "Kokonaisvaltainen hyvinvointikauppa" laajenee apteekkialalle heti kun lainsäädäntö sen sallii.

On syytä huomata, että vihreiden kansanedustajan Antero Vartian syksyllä tekemä lakialoite on Oriola-KD:n ja Keskon visioihin verrattuna suorastaan äärikonservatiivinen. Kuten blogissani kirjoitin, muuttaisi se toteutuessaan apteekkisäätelyn kymmenistä eri parametreistä vain kahta (määräsääntely ja alennusten salliminen). Sen sijaan alan varsinaiset rakenteet säilyisivät ennallaan. Oriola-KD:lle ja Keskolle erityisen tärkeitä olisivat 1: Apteekkien omistuspohjan vapauttaminen ja/tai 2: Reseptivapaiden lääkkeiden myynnin salliminen myös apteekkien ulkopuolella.

Uskonkin, että Apteekkariliiton tulisi oman etunsa vuoksi alkaa aktiivisesti tukemaan Antero Vartian aloitetta. Sen toteutuessa on mahdollista, että alan rakenteiden muuttaminen pysähtyy siihen. Mitä pidempään kaikki muutokset blokataan, sitä todennäköisempää on että alan koko rakenteet menevät uusiksi. Oriola-KD:lla ja Keskolla pitää olla erittäin luja usko siihen, että heille sopivia muutoksia tulee. Muussa tapauksessa yritykset tuskin olisivat nyt julkistettavaan yhteisyritykseen lähteneet.

Käyttäjän teroweckroth kuva
Tero Weckroth

Juuri mikään ei muutu

Hallituspuolueiden kansanedustajista koostunut selvitysryhmä teki ehdotuksensa ja valtioneuvoston sivuilla on hallituksen lausuma asiasta:
http://valtioneuvosto.fi/documents/10616/4578010/Apteekkityöryhmän+esitys.pdf/6c5d52cb-85fb-4765-a87a-3d9bc3e6fc4b

Lyhyesti voidaan todeta, että juurikaan mikään ei muutu. Esityksessä on muutama rakenteellinen muutos, tärkeimpinä itsehoitolääkkeiden osittainen avaaminen myyntiin apteekkien ulkopuolelle ja itsehoitotuotteiden hintamekanismin muuttaminen kattohinnoiksi. Toisin sanoen alennukset sallitaan apteekeille.
Näiden ehdotusten muuntuminen todellisuudeksi vaatisi kuitenkin alan toimijoiden aktiivisuutta. Lääkeyhtiöt tuskin lähtevät myymään osaa tuotteistaan apteekkien ulkopuolella, apteekkien mustalle listalle joutumisen pelossa. Ja alalla jossa edullista hintaa ei ole totuttu ajattelemaan menestystekijänä, vaatii melkoista toivekkuutta odottaa jonkun yksittäisen apteekkarin aloittavan Burana-alennusmyynnin.
Muilta osin ehdotus jättää rakenteet ennalleen ja antaa viranomaisille vieläpä lisää valtuuksia. Olin siis väärässä - Antero Vartian ehdotukset eivät toteutuneet.

Toimituksen poiminnat